19 grudnia 2013

Najlepszy chleb pszenno-żytni na zakwasie (przepis podstawowy)

Chleb pszenno-żytni na zakwasie
Mój pierwszy chleb na zakwasie. Na pewno jest z nim więcej pracy niż z chlebem drożdżowym z automatu, ale zapewniam - warto go upiec. Wyszedł sprężysty i wilgotny. Jest o wiele lepszy w smaku niż chleby za zakwasie kupione w piekarni. 
Zakwas wraz z przepisem otrzymałam od mojej przyjaciółki (dziękuję A. :) ).

Składniki na 2 długie keksówki (40 cm):
  • 1 kg mąki pszennej
  • 0,5 kg mąki żytniej 
  • 1,5 litra letniej wody
  • 5 łyżeczek soli
  • 2 łyżeczki cukru
  • 6-7 łyżek zakwasu (np. żytniego)
  •  
  • 1 szklanka różnych ziaren (np. słonecznik, dynia, siemię lniane)
  • 1 szklanka płatków owsianych
  • 1 szklanka otrąb 
  1. Zakwas wyjąć z lodówki kilka godzin wcześniej przed pieczeniem.
  2. Wszystkie składniki (z wyjątkiem ziaren, płatków i otrąb) wyrobić. Ciasto zostawić na dwie godziny.
  3. Odłożyć kilka łyżek ciasta na zakwas do wyparzonego wcześniej słoika. 
  4. Do reszty ciasta dodać pozostałe dodatki, wymieszać i przełożyć do keksówek posmarowanych tłuszczem oraz podsypanych otrębami (lub do silikonowych keksówek).  
  5. Zwilżyć wierzch ciasta mokrą ręką i posypać ziarnami (u mnie czarnuszka). 
  6. Zostawić na 10-12 godzin przykryte ściereczką.
  7. Piec na dolnej półce piekarnika rozgrzanego do 200 'C przez 70-80 minut (jeśli wierzch zacznie się zarumieniać, przykryć folią aluminiową).

2 komentarze:

  1. Niestety nie mam pojęcia o profilach i blogach, wdzięczna jestem za przepisy, które mogę czytać ponieważ jestem początkującą w gotowaniu mamą diabetyka. Ogromny to dla mnie problem, a dzięki możliwości czytania przepisów, gotowanie jest dla mnie mniej stresujące. Dzięki serdeczne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogę choć trochę pomóc. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :).

      Usuń

** Dziękuję za odwiedziny i każdy Twój komentarz :).

** Jeśli przygotujesz coś z mojego przepisu, zachęcam do zostawienia komentarza. Jeśli masz zdjęcie, chętnie zamieszczę je w galerii na FB i IG (wyślij e-mail lub wiadomość na FB czy IG).